19 juli t/m 16 augustus 2008: Denemarken

Na maandenlange voorpret en voorbereidingen was het dan eindelijk zo ver: ons rondje Denemarken in vier weken was aangebroken!

We waren er helemaal klaar voor en stapten vol enthousiasme vrijdagavond aan boord van Cedo Nulli in Medemblik. Neef Nick zou ons de eerste week van de vakantie gezelschap komen houden, wat we uiteraard heel leuk vonden! Ook de Flock had opstap-neven: John en Cor.

Het eerste weekend verliep zeer stormachtig en de vakantie begon daardoor met een paar ‘verwaaidagen’ in Makkum, of all places. Tegenwind en geen wind wisselden elkaar af in de dagen die volgden, maar gelukkig wel steeds begeleid door een heerlijk zonnetje.

Via Vlieland, Lauwersoog en Norderney bereikten we al motorzeilend Brünsbuttel, bij de ingang van het Kieler Kanaal. Een dagje motoren in de stralende zon over dit bijzondere kanaal bracht ons in het Duitse Laboe, de eerste haven aan de Oostzee.

In de tweede en derde week hebben we Marstal, Svendborg, Lyø, Dyvig, Augustenborg en Sønderborg in Denemarken bezocht. De Oostzee vonden we een schitterend vaargebied. We hebben genoten van de prachtige natuur en de leuke plaatsen waar we zijn geweest. Onze stuurmanskunsten werden flink op de proef gesteld in de kleine haventjes, waar altijd net te veel wind stond uit de verkeerde richting.

Enigszins teleurstellend vonden we het natuurschoon van de fjorden. Wij hadden ons namelijk (tegen beter weten in) verheugd op uitgesleten rotsen en schitterende panoramische uitzichten. De Deense fjorden die wij hebben gezien bleken echter niet veel meer dan inhammen in het land (maar wel hele mooie). Verder hebben we nog nooit zoveel kwallen bij elkaar gezien, maar dat was ook wel weer een mooi gezicht.
Al met al een bijzondere ervaring!

Bij Holtenau hebben we de tocht huiswaarts ingezet. Het Kieler Kanaal moest dit keer in de stromende regen bedwongen worden, hetgeen een stuk minder leuk was dan op de heenweg. In Cuxhaven hebben we vervolgens gewacht op een kans om onder gunstige omstandigheden de Elbemonding uit te kunnen zeilen. De depressies volgden elkaar in rap tempo op boven de Noordzee en de Duitse Bocht. Vanwege het aanhoudende instabiele weer en de verwachte verslechteringen later die week besloten we om bij de eerste kans in één keer terug te varen naar Lauwersoog. Dat moment kwam pas na vier stormachtige dagen wachten.

De terugtocht van ruim 110 mijl begon vrij ruw, met 6 Beaufort uit het zuidwesten en een knobbelige zee, maar werd gaandeweg steeds comfortabeler en ’s nachts zelfs zeer relaxed. We hebben genoten van de heldere sterrenhemel en de fluorescerende zee.

Vanwege het slechte weer waren we genoodzaakt om via de Staande Mastroute in een paar etappes van Lauwersoog naar Lemmer te varen. Sifra was al direct na de sluis doorgevaren, omdat de tocht naar thuishaven Sint Annaland nog een stukje langer is dan naar Stellendam. Relex, Flock en Cedo Nulli zouden gezamenlijk verder varen na een korte pauze.

Eenmaal weer op weg scheidden onze wegen alsnog: ter hoogte van Dokkum besloten Relex en Flock te overnachten, terwijl wij graag nog wat verder wilden varen. Inmiddels was ook wel duidelijk geworden dat we verschillende eindbestemmingen voor ogen hadden, dus dat was verder ook prima zo.

Na afscheid genomen te hebben van Frank en Ria hebben wij de achtervolging op Sifra snel ingezet, zodat Cedo Nulli en Sifra samen het laatste traject konden afleggen. Via een hobbelig IJsselmeer zijn we vervolgens van Lemmer naar IJmuiden gevaren, alwaar we afscheid namen van Gerben en Wilma.

Wij hebben op de terugweg nog een tussenstop ingelast in Scheveningen. In het zonnetje hebben we heerlijk geborreld met Dosie en daarna ’s avonds gegeten met Joost. ’s Zaterdags zijn we heel relaxed naar Stellendam gedobberd (weer geen wind), waarna we zondag op ons gemak schoon schip hebben gemaakt en met frisse tegenzin huiswaarts zijn gekeerd.

Samengevat:
We hebben het heerlijk gehad en het weer zat ook meestal mee. Alleen de wind was weer zoals gebruikelijk:
a) veel te hard,
b) totaal afwezig
c) afkomstig uit de verkeerde richting of
d) een combinatie van bovenstaande mogelijkheden

Cedo Nulli heeft zich prima gehouden, er is NIETS uitgevallen deze vakantie. Wel ontdekten we in de ruige zeegang talloze lekkages waarvan we het bestaan niet eerder wisten (nieuwe luiken komende winter) en ook bleef de motor maar roken. Een nieuwe motor is inmiddels besteld en zal komende winter worden ingebouwd.

Reisgenoten Frank, Ria, Gerben, Wilma, Lex, Mabel, John, Cor en Nick hartelijk dank. Het was weer erg gezellig!